Asiakaslupaus ja työskentelyn eettiset periaatteet
Sovellan työssäni sosiaali- ja terveysalan eettisiä periaatteita, joita ovat:
1. Sosiaali- ja terveysalan toimijat kunnioittavat asiakkaidensa ihmisarvoa ja oikeuksia:
Eettisesti laadukas auttamistyö pohjautuu ihmisarvon sekä ihmisoikeuksien kunnioittamiseen ja turvalliseen vuorovaikutukseen. Jokaisella ihmisellä hänen elämäntilanteestaan, historiastaan, iästään tai sukupuolestaan riippumatta on oikeus tulla kohdatuksi ja kohdelluksi ihmisarvoa kunnioittavalla tavalla.
2. Sosiaali- ja terveydenhuollon lähtökohtana on asiakkaan etu:
Osaamisalueeni on kokemusperäinen asiantuntijuus, eli hyödynnän työskentelyssä omaa työ, - ja elämänkokemustani. Ammattilaisena kannan osaamisalueeseeni kuuluvan vastuun. Yhteistyön aloittamisesta ja sen kestosta sovitaan yhdessä asiakkaan kanssa. Tilanteissa, joissa arvioin, etten ole asiakkaan tilanteeseen sopiva auttaja, mietin mahdollisuuksien mukaan muita sopivia vaihtoehtoja. Henkeä ja terveyttä uhkaavissa tilanteissa ohjaan asiakkaan virallisen ammattiavun piiriin.
3. Sosiaali- ja terveydenhuollossa on kyse vuorovaikutuksesta:
Ilman turvallista vuorovaikutusta, on vaikea luoda luottamustakaan. Itse apua hakeneena tiedän, ettei luottamuksen syntyminen ole itsestään selvää ja vie oman aikansa. Turvallisuuden toteutumisen arvioi asiakas itse. Kunnioitan jokaisen asiakkaan subjektiivista kokemusta.
4. Ammattihenkilöstö vastaa työnsä laadusta:
En ”opeta” asiakkaalleni mitään sellaista, mitä en olisi omaksunut omassa elämässäni. Mentorina toimin asiakkaalle peilinä hänestä itsestään, joka tarkoittaa, etten pyri ratkaisemaan tai muuttamaan hänen puolestansa mitään. Olen sitoutunut kehittämään ammatillista osaamistani.
5. Hyvä palvelu edellyttää vastuullisia päätöksiä ja toimintakulttuuria:
Olen sitoutunut noudattamaan edellä mainittuja periaatteita yhdessä asiakkaiden ja yhteistyökumppaneiden kanssa.
Lisätietoja sosiaali- ja terveysalan eettisistä periaatteista: Sosiaali- ja terveysalan eettinen perusta - Valto (valtioneuvosto.fi)
1. Sosiaali- ja terveysalan toimijat kunnioittavat asiakkaidensa ihmisarvoa ja oikeuksia:
Eettisesti laadukas auttamistyö pohjautuu ihmisarvon sekä ihmisoikeuksien kunnioittamiseen ja turvalliseen vuorovaikutukseen. Jokaisella ihmisellä hänen elämäntilanteestaan, historiastaan, iästään tai sukupuolestaan riippumatta on oikeus tulla kohdatuksi ja kohdelluksi ihmisarvoa kunnioittavalla tavalla.
2. Sosiaali- ja terveydenhuollon lähtökohtana on asiakkaan etu:
Osaamisalueeni on kokemusperäinen asiantuntijuus, eli hyödynnän työskentelyssä omaa työ, - ja elämänkokemustani. Ammattilaisena kannan osaamisalueeseeni kuuluvan vastuun. Yhteistyön aloittamisesta ja sen kestosta sovitaan yhdessä asiakkaan kanssa. Tilanteissa, joissa arvioin, etten ole asiakkaan tilanteeseen sopiva auttaja, mietin mahdollisuuksien mukaan muita sopivia vaihtoehtoja. Henkeä ja terveyttä uhkaavissa tilanteissa ohjaan asiakkaan virallisen ammattiavun piiriin.
3. Sosiaali- ja terveydenhuollossa on kyse vuorovaikutuksesta:
Ilman turvallista vuorovaikutusta, on vaikea luoda luottamustakaan. Itse apua hakeneena tiedän, ettei luottamuksen syntyminen ole itsestään selvää ja vie oman aikansa. Turvallisuuden toteutumisen arvioi asiakas itse. Kunnioitan jokaisen asiakkaan subjektiivista kokemusta.
4. Ammattihenkilöstö vastaa työnsä laadusta:
En ”opeta” asiakkaalleni mitään sellaista, mitä en olisi omaksunut omassa elämässäni. Mentorina toimin asiakkaalle peilinä hänestä itsestään, joka tarkoittaa, etten pyri ratkaisemaan tai muuttamaan hänen puolestansa mitään. Olen sitoutunut kehittämään ammatillista osaamistani.
5. Hyvä palvelu edellyttää vastuullisia päätöksiä ja toimintakulttuuria:
Olen sitoutunut noudattamaan edellä mainittuja periaatteita yhdessä asiakkaiden ja yhteistyökumppaneiden kanssa.
Lisätietoja sosiaali- ja terveysalan eettisistä periaatteista: Sosiaali- ja terveysalan eettinen perusta - Valto (valtioneuvosto.fi)